Дистанційні завдання для учнів 4(8) класу

Опрацюйте теоретичний матеріал.

Розділові знаки при відокремлених обставинах


1.   Комами відокремлюються обставини, виражені дієприслівниковими зворотами, незалежно від позиції, яку вони займають відносно дієслова-присудка, наприклад: 1.Серпнева ніч, здійнявши руки-крила, напнула зоряну хустину (М. Ясакова). 2. По житах босоніж ходить надвечір’я, колосків торкаючись золотим чолом (Л. Семко).  3. Розщібнувши душу на всі ґудзики, травень понад Києвом летить (Н. Поклад).
     Примітка 1. Відокремлені обставини способу дії можуть приєднуватись  до дієслова-присудка за допомогою порівняльних сполучників мовнемов, ніби, як, наче, неначе, неначебто, які надають відокремленню уявного значення, наприклад: Немов стомившись, згаснуть зорі, і потьмяніє місяця сльоза (І. Драгун).
     Примітка 2Не виділяються комами дієприслівникові звороти фразеологічного типу, якщо вони стоять безпосередньо після  дієслова-присудка і становлять з ним одну ритмомелодичну групу, наприклад: до свята готувалися всією родиною,  працювали не покладаючи рук. Вона не звикла сидіти склавши руки (М. Рильський).
Якщо дієприслівниковий фразеологічний зворот віддалений від дієслова-присудка іншими словами або стоїть перед ним, утворюючи з дієсловом-присудком різні ритмомелодичні групи, такий зворот виділяється комами, наприклад: Впали наші козаченьки, не моргнувши оком, під Москвою, під Кабулом, під четвертим блоком (В. Сторожук).

2.   Виділяються комами відокремлені обставини, виражені одиничними дієприслівниками, коли вони означають час, причину, умову дії, наприклад: 1. Бурхливі хвилі в піні білій, переливаючись, летять (Г. Чупринка). 2. За ворітьми сіріла дорога, спочиваючи, аби прокинутись удосвіта (Є.Гуцало). 3.  Ішли жінки, співаючи, на лан (В. Сторожук).
            Примітка. Не відокремлюються одиничні дієприслівники, якщо вони стоять безпосередньо при присудку і мають значення прислівника. Такі дієприслівники вказують на спосіб дії (як? яким способом?), наприклад: 1. До хати вона ішла заточуючись (М. Стельмах). 2. Його сусід говорив кваплячись (Є. Гуцало).

Дієприслівники і дієприслівникові звороти, що стоять після сурядних і підрядних сполучників, у вимові паузою від них не відділяються, проте на письмі відділяються від сполучника комою тоді, коли цей сполучник стосується інших членів речення або з’єднує складові частини речення (такі обставини можна відірвати від сполучника і переставити в інше місце речення без сполучника), наприклад: 1. Пісня злетіла в далеч надземну, зіркою стала і, зажурившись, в ніченьку темну з обрію впала (Г. Чупринка). 2. Між голими деревами, які, перебуваючи в непорушному, байдужому гурті, здавалися чужими одне одному й далекими, було повно повітря, настояного на міцному морозі (Є. Гуцало).  3. Дивно, але, не усвідомлюючи чогось значливого, ми наосліп знаходимо один одного (Г. Овсієнко).          

Між двома дієприслівниками або дієприслівниковими зворотами, з’єднаними неповторюваними сполучниками і, та (= і), чи, або, кома не ставиться. Такі обставини вважаються однорідними.
Але якщо такий сполучник з’єднує присудки в реченні, а не однорідні обставини, то кома може ставитися як перед таким сполучником, так і після нього, наприклад: 1. Дуже поволі, неквапливо листки, кружляючи й шарудячи, опадають донизу (Є. Гуцало). 2. Якісь звірі звивались тут, здиблюючи хребти чи припадаючи животами до землі, й долинав їхній застережливий рик (Є. Гуцало).

Можуть відокремлюватися обставини, виражені іменниками з прийменниками або прийменниковими словосполученнями всупереч, наперекір, попри, на зло, відповідно до, залежно від, згідно з, подібно до, у зв’язку з, завдяки, внаслідок, на випадок, на відміну від, за відсутністю тощо. Відокремлення таких обставин залежить від ступеня їх поширеності, змістової близькості до основної частини речення, наявності додаткових обставинних значень, стилістичних завдань та ін.
            Незалежно від позиції в реченні відокремлюються обставини, виражені іменниками з прийменниками незважаючи на, починаючи з, кінчаючи.
            Інші обставини відокремлюються за бажанням автора, наприклад: 1. Я, всупереч погрозам і прогнозам, живу, живу, землі своєї син! (М.Лубківський). 2. Та дедалі цей пташиний виводок більшає, виростає, наче всупереч законам природи повертається додому з осіннього вирію... (Є. Гуцало). 3. Наперекір огню і смерті, полки незборені і вперті боям виходили навстріч (М. Упеник). 4.  А дуб стоїть незламно всім напастям наперекір (І.Цюпа).  5. Було,  незважаючи на травень, душно, як улітку (М. Коцюбинський). 


Виконайте вправу 1.
Запишіть текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Знайдіть відокремлені обставини.
   1.     Давно-давно колись в одному з наших наддніпрянських сіл жила дівчина на ім’я Марійка.
   2.     Багато хлопців сохли за нею намагаючись привернути її увагу.
   3.     Якось пішла Марійка до Дніпра сіла в батьків човен та й попливла на Хортицю.
   4.     Перепливла зійшла на берег острова й почала рвати квіти на вінок.
   5.     Аж раптом відчула, що на неї дивиться молодий рибалка.
   6.     Зустрілися молодята очима – і навіки полюбилися.
   7.     Марійка стояла випустивши квіти з рук і чекала.
   8.     Може хоч слово скаже чарівний незнайомець …
   9.     Але він мовчав.
   10.  А по якійсь хвилині підійшов до неї нагнувся підняв упущені квіти й усміхаючись віддав їх дівчині.
   11. І ніжно-ніжно подивися на неї знову промовчавши.
   12.                       Отак вони того разу й розійшлися не сказавши одне одному жодного слова.

   13.  Аж згодом Марійка пливучи на Хортицю до свого милого задумалася засумувала й не помітила, що бистрина несе її човна на скелі, між якими вирувала й пінилася вода …

Вправа 2.
Запишіть іменники разом і через дефіс.
     Фото/спалах, теле/шоу, какао/порошок, екс/голова, супер/авіа/лайнер, шафа/купе,   прем’єр/ міністр, псевдо/вчення, життя/буття, контр/розвідник, контр/адмірал, мікро/процесор,   мото/ралі, супер/яхта, карта/схема, перекоти/поле, нітро/фарба, штабс/капітан, кіловольт/ампер,  скло/волокно, пост/фактум, дит/ясла, мегават/година, борт/провідник, лікар/офтальмолог,
    кроле/ферма, блок/система, тонно/кілометр, трудо/день, мати/й/мачуха (рослина), жар/птиця.

08.04.20.
Українська мова


Розділові знаки при порівняльних зворотах


Порівняльний зворот образно характеризує предмети, дії, ознаки шляхом порівняння їх з іншими предметами, діями, ознаками.
Порівняльні звороти вводяться в реч
Порівняльний зворот
Виділення зворотів
Порівняльні звороти, що вводяться в речення словами як, нення за допомогою порівняльних сполучників як, мов, мовби, немовби, наче, неначе, неначебто, ніби, нібито, буцім тощо. У реченні порівняльний зворот є одним членом речення і здебільшого виконує синтаксичну роль обставини способу дії: Летять на землю груші, як з рогаток (Л. Костенко).

емов, немовбиначе, начебто, неначе, неначебто, ніби, ніж тощо в усному мовленні виділяються інтонацією, а на письмі - комами. Якщо зворот стоїть у середині речення, то коми ставляться з обох боків.

Поговорю з деревами, і стане душа легенька, мов  кульбаби цвіт (Н. Поклад).

Порівняльний зворот не відокремлюється комами в таких випадках:

1.            Якщо порівняльний зворот виконує функцію простого дієслівного присудка, порівняльне значення якого ослаблене. Кома в таких випадках ставитись не може, бо вона розірвала б зв’язок присудка з підметом. Наприклад: 1. Металево-чорні  ластівки  в польоті наче аж точили нерушне повітря (Є. Гуцало). 2. Однак уся постать юнки ніби бриніла (Д. Дереч).

2.            Якщо  порівняльний зворот є частиною складеного присудка. Такий присудок має порівняльний характер, наприклад: 1. Дерев розмиті силуети мов оповиті в целофан (М. Луків). 2Був місяць мов скибочка дині (В. Козак).


Примітка. Якщо на присудок падає логічний наголос і наявна пауза між ним і підметом, то в таких випадках ставиться тире, наприклад: 1. Дівчата – як метелики барвисті: строкаті плаття, погляди іскристі (М. Луків). 2. Усе моє життя – як вигнута підкова, клубок напружених до краю жил (Д. Пічкур).

3.            Якщо порівняльний зворот має фразеологічний характер, наприклад: 1. Дощ лив як з відра (А. Звірик). 2. Валентина зупинилася як вкопана (А. Звірик). 3. А я ж у Яблунівці теж став хитрий як чорт (Є. Гуцало).

4.            Якщо порівняльний зворот починається заперечною часткою не, наприклад: 1. На землі прожив ти не як гість (Д. Луценко). 2. Хочу, щоб ви зрозуміли мене не лише як лікар (В. Кузьменко).


5.            Якщо перед порівняльним зворотом знаходяться прислівники міри й ступеня, наприклад: У газику майже як  і в степу – не надихаєш, не нагрієш (П. Загребельний).

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Не слід сплутувати з порівняльним зворотом прикладку зі словом як, яка на письмі здебільшого комою не відокремлюється. Наприклад, у реченні Франко як поет відомий у світі - вислів «як поет» є прикладкою, а не зворотом (У цьому реченні не порівнюється Франко з поетом, бо він і є поетом. Мовиться про те, що Франко відомий світу в ролі поета).

Вправа 1.


Розставте розділові знаки та обґрунтуйте.

1. Як темна нічканасупились хмари мов голос небесної кари, за громом громи гуркотять. 2. Вона в’янула наче квітка. З. Василина спала як вбита. 4. Вона світилась на сонці як добра рілля як повний колос. 4. Широкий, високий та білий лоб проти сонця неначе біла квітка, а на ньому були неначе намальовані тонкі брови, чорні неначе шовкові шнурки, рівно обрізані з обох боків. 6. Дмитро щоб заглушити якийсь внутрішній щем швидше ніж завжди починає говорити… 7. На вершечках сосен жовтих,як ананаси^ лежали чорні крони, мов волохаті папахи. 8. Тут, над берегом і соняшники немов щити тут, над водою, і комар дзвенить як ординська стріла. 9. Олена кругла як цибулька повновида як повний місяць; в неї щоки мов яблука, зуби як біла ріпа, коса як праник сама дівка здорова. 10. Дощ линув наче з відра.


 Вправа 2.

Вправа 3.



14.04.20.
1.Перегляньте відео https://www.youtube.com/watch?v=fJYhMXCjrhI
2.Виконайте завдання.
Перепишіть текст і виконайте завдання.
Їжачок — маленький сірий колючий... Хто ж не знає їжака? Судячи з кількості безглуздих вигадок про
його спосіб життя ніхто не знає.Повсюди в книжках казках мультфільмах рекламі ми бачимо образ їжачка з рум’яним яблуком на спині.Хто таке бачив у реальному житті? Ніхто не бачив але всі впевнені що яблука й гриби їжачок запасає собі на зиму. А взимку довгими вечорами гризе в себе в нірці промерзлі яблука сухі гриби й чекає весни...
Відкриємо страшну таємницю: їжакам не потрібні запаси їжі. Тваринки сплять солодким сном кілька
місяців із листопада по квітень. А вві сні витрачають потихеньку підшкірний жир накопичений аж ніяк не на яблуках. Їжак тварина комахоїдна. Рослинну їжу варену картоплю рис груші сливи горіхи насіннячко й ті ж горезвісні яблука їдять тільки ті їжаки яких утримують у неволі. Так то ж неволя! У природному
середовищі раціон їжаків зовсім не вегетаріанський жуки черв’яки равлики (Н. Будна)


А. Розставте розділові знаки.
Б. Підкресліть відокремлені члени речення.


Українська література
1.Прочитати Ю. Винничук "Місце для дракона".
2.   Написати твір- роздум на тему «Людяність справжня та фальшива».
3.   Знайдіть в Інтернеті й прочитайте «казку про доброго дракона» Кеннета Грехема. Визначте спільне та відмінне у творах Ю.Винничука й К. Грехема.
4.  Скласти цитатний план-характеристику образів дракона, князя, пустельника.
Завдання виконати до 21.04.20



05.05.20
Українська мова
1.Повторити тему " Відокремлені члени речення".
2. Виконати завдання.

Підкресліть відокремлені члени речення відповідно до їх синтаксичної ролі в реченні.
1.     Спасибі вам, мамо, за  всю доброту і пісню, залишену в спадок.
2.     Нам дарувала природа руки – найдивніше диво.
3.     Може,  й журяться журавлі, до мого  пробиваючись краю.
4.      Є на білім світі Голосіїв – таємничий острів доброти.
5.     У всьому, крім добрих справ, знай міру й час.
6.     Радіючи промінню золотому, на мить якусь ми зорі забуваєм.
7.     На землю, зорану плугами, спада рожево-білий цвіт.
8.     Уважним потрібно бути для всіх, особливо до старих і дітей.
9.     Знання, одержані в дитинстві, – то зображення, вирізьблене на камені.
10.    Летить, напнувши срібні паруси, за обрії моя чарівна яхта.
11.    Ніхто не розрадить тебе у біді, крім вірного друга.

12.    Не цвітуть на вікні герані – сонний символ спокійних буднів.

1.    Осяяний сонцем, перед нами розкрився зовсім новий світ.
2.     Горітимуть свічки весняних журавлів, перетинаючи наскісно небо.
3.     Ти дітям і правнукам мусиш віддати  живуче коріння – свій батьківський рід.
4.     Статечний бусел, високо підкачавши штани, критично дивиться на воду.
5.     Микола, замість панського лану, вийшов на своє поле.
6.     Сині очі, великі й печальні, розтривожили душу мою.
7.     Брат мудрості – величний супокій – стоїть над світом на зорі стрімкій.
8.     Ніхто з живих істот, крім людини, не піде на смертельний ризик в ім’я істини.
9.      Місячним сяйвом залиті,  мріють сади.
10.     А в ній, у калиновій гілочці, вітчизни забутий мотив.
11.     І розцвілися буйно клени, цвітінням сплівшись угорі.

12.     У п’єсі Котляревського вперше вийшли на кін, замість лубочних поселян, живі й народні типи.

Українська література 
1. Прочитати В. Чемерис " Вітька + Галя, або Повість про перше кохання".
2.  Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Вітька.

    
       Зовнішні риси, вік

      Внутрішні риси

           Таланти

             Мрії та прагнення


 Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Галі. 
     
  
      Зовнішні риси, вік

       Внутрішні риси              

         Таланти

        Мрії та прагнення


 Заповнити таблицю, указавши анкетні дані Федька.


       Зовнішні риси, вік

       Внутрішні риси

        Таланти

        Мрії та прагнення




                                               Любі дев'ятикласники!
             За літо вам потрібно не тільки відпочити, а й підготуватися до наступного навчального року. Якщо під час навчання часу на читання катастрофічно не вистачає, то влітку вільного часу – цілком достатньо. Тому я пропоную вам список літератури для обов’язкового читання.                                        


Список з української літератури для 9 класу
1. Біблія. Легенди: про Вавилонську вежу, про Мойсея. Притча про блудного сина. Притча про сіяча
2. «Слово о полку Ігоревім»
3. Іван Котляревський. «Енеїда», «Наталка Полтавка»
4. Григорій Квітка-Основ’яненко. «Маруся»
5. Микола Гоголь. «Тарас Бульба»
6. Пантелеймон Куліш. «Чорна рада»
7. Марко Вовчок. «Інститутка»
Гарного відпочинку та цікавого читання!

Немає коментарів:

Дописати коментар